Sunday 17 March 2013

Lemon Cupcakes with cranberry

Lama juga tak buat cupcakes. Resipi asal dari Lynn Hassan. Guru kek yang gigih yang mengusahakan mysugar class. Kek ini mudah ajer. Mengunakan creamy method. Saya tak ada tepung naik sendiri jadi saya guna tepung biasa dan tambah dengan 1 1/4 sudu kecil baking powder. Kepada kenalan sudilah mencubanya. Saya buat separuh dari adunan ini.




Bahan-bahannya:-

290 gm tepung naik sendiri
250 gm butter
210 gula kastor
4 biji telur
3 tsp vanila. * saya gantikan dgn lemon paste.
4 tbsp fresh milk
tambahan saya campur cranberry kering dalm 1/4 cawan. Cincang halus.

Cara-caranya :-

1.Pukul butter dan gula hingga berkrim.
2. Masukkan telur satu persatu. Pukul sebentar.
3. Masukkan vanila.
4. Masukan tepung sedikit demi sedikit. Selalu saya bahagikan kepada 3 bahagian. Olen kerana ada                    
    cranberry saya campurkan sekali dgn tepung.
5. Masukan susu dan gaul sebati.
6. Panaskan oven 160 C. Masukan aduan dalam mangkuk kertas. Bakar selama 20-25 minit atau sehingga
    masak.




No comments:

Post a Comment