Saturday 23 March 2013

Asam Laksa

Sejak minggu lepas teringin hendak makan laksa. Selalu kalau jual dipasar malam tu cair ajer. Oleh tu mulalah projek mencari resipi yang menepati citarasa dan yang mudah. Hari ini walaupun mood tidaklah seberapa rajin dan jiran yang murah hati memberi bunga kantan dan daun kesum maka terhasillah Laksa. Saya menggunakan laksa basah yang terdapat di pasar. Resepinya saya agak-agak ajer.



Bahan-bahannya :-

1kg laksa basah
1 kg ikan kembong
1 ulas bawang besar
10 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
2 cm halia
30 tangkai cili kering. rendam sebentar dgn air.
3 cm belacan * terpulang ikut suka
3 kuntum bunga kantan dihiris halus
daun kesum dlm 10 tangkai
asam keping dalam 8 keping
2 liter air.* saya agak-agak ajer.
garam dan gula secukup rasa.

Untuk hidngan sampingan, cili padi, timun, telur rebus.

1. Rebus ikan bersama beberapa asam keping lebih kurang 10 minit. Asingkan isi ikan dari tulang. Kisar isi ikan dengan sedikit air rebusan tadi. Ketepikan. Kisar pula tulang ikan dengan sedikit air. Tapis dengan penapis dan bubuh didalam periuk. Bersihkan  jug pengisar tadi.
2. Kisar cili kering, bawang besar, bawang merah, bawang putih,halia serta belacan. Masukkan bahan kisar kedalam periuk bersama isi ikan tadi.  Masukkan asam keping selebihnya. Perasakan dgn garam dan gula.
3. Renihkan kuah tadi selama 30 minit.
4. Celurkan laksa basah tadi dan toskan.
5. Hiris timun panjang. Hidangakan laksa itu bersama cili padi, timun dan telur rebus. Boleh juga tambah ulam-ulaman seperti daun selom dan hirisan nenas.
 Selamat mencuba.








No comments:

Post a Comment