Thursday 7 November 2013

Super Soft Lemon Cake

Assalammualaikum semua.  Lama betul tidak menulis di dalam blog ini. Hari ini saya ingin kongsikan resepi dari bekas rakan sekolah Puan Rohaida Idris. Kek ini lembut sekali dan tidak muak. Ini kali kedua saya mencuba resepi ini. Pertama kali Lemon saya tukarkan kepada Oren. Kali ini saya hanya membuat separuh dari adunan resepi asal. Kepada yang berminat silalah mencuba. Mudah sekali. Cuma saya nak kongsikan tips dari pengalaman saya sendiri.




Super Soft Lemon Cake

250gm self raising flour
200g gula castor
300gm telur (tanpa kulit) (6biji telur B)
1 camb ovalette
1 camt baking powder
3 camb susu pekat
50ml jus lemon (+air 50:50)
175g butter (dicairkan)
lemon zest dr sebiji lemon
pewarna kuning lemon.
esen vanilla


Pukul semua bahan kecuali butter hingga gebu dan kuantiti menjadi double.(boleh disatukan semua bahan kecuali butter kedalam mangkuk pengadun). masukkan butter dan kacau hingga rata menggunakan senduk. bahagi dua bahagian. bahagian 1 diberi warna kuning lemon..bahagian 2 dibiarkan warna asal. tuang kedalam loyang secara berselang seli

bakar pada suhu 160 selama 50 minit.
( panaskan oven terlebih dahulu.)

Cara saya : Saya pukul gula, telur, susu pekat dan ovalette terlebih dahulu sehingga adunan pekat dan menjadi dua kali ganda. Kemudian masukkan jus lemon dab tepung berselang seli. Masa masukan butter yang cair gunakan senduk kayu.

No comments:

Post a Comment