Saturday 19 January 2013

Salad Terung.



Pagi tadi ada menonton rancangan Rachel Ray.  Kebetulan lori yang jual sayur ada bawa terung. Apalagi saya pun ingin cuba salad ini. Taklah ikut 100 peratus. Oklah saya kongsi resepi ini. kalau tak habis boleh buat bruschetta atau sandwich.

Bahan-bahannya :-

1 biji terung panjang yg besar dan padat.
1/2 biji lada benggala. Saya ada yang warna merah
1/2 biji bawang besar
1 biji bawang putih
sedikit herba kering
daun ketumbar
minyak sayuran
cuka epal madu. (Honeygar)
sedikit garam
sedikit lada hitam
serbuk paprika
1/2 biji limau nipis.

Cara-caranya.

Dalam sebuah mangkuk bubuh dalam 3 susu besar minyak,  Bubuh bawang putih yang telah diketuk dan serbuk herba kering. Saya panaskan sedikit dlm microwave. Lepas tu sejukan sedit minyak itu.

 Sementara hiris terung itu setebal 1/2 inci. Sedikan tempat grill. Saya guna oven toaster roti saya ajer. Sapukan kepingan terung itu dgn minyak tadi. Perisakan dgn garam dan lada hitam. Juga taburkan serbuk paprika. Terus boleh panggangkan. Grill sampai tering tu gak lembut. Sejukkan seketika.

Sementar itu dalam mangkuk yg lain bubuh minyak sayuran, Baki bawang putih tadi dicincang dan bawang besar yg dicincang. Disebabkan saya buka bawang besar yg dimasak ..grilkan juga bawang besar tu dan seterusnya dicincang.
Masukan cuka epal itu dan gaulkan. Masukkan lada benggala yg dipotong dadu, daun terung tadi yg juga di potong dadu. Masukan daun ketumbar dan garam. Masukan zest limau nipis dan jusnya. Perisakan dgn garam dan gaul sehingga sebati. Boleh siap untuk dihidang.

No comments:

Post a Comment