Saturday 19 January 2013

Pancake Mayonnaise DTS.

Pagi ini cuaca amat baik..alhamdulilah. Sabil sarapan dengar pula siaran ulangan usrati diradio IKIM. Antara isu yang terbaik seranan Ustazah Norhafizah adalah bersedekah diawal pagi sebagai pembuka rezeki dan keberkatan. In sha Allah akan cuba diamalkan. Semoga kita semua mendapat redha Allah.




Resepi pancake ini saya ambil dari blog CMG DTS. Tapi saya olah sikit cara-caranya inpirasi dari rancangan Tyler Ultimate.

Bahan-bahannya:-

3/4 cawan tepung naik sendiri.* Sya guna tepung biasa dan tambah 1/2 cmt baking powder.
1/2 cmt baking power
1 biji telur gred A.* Saya asingkan kuning telur dan putih telur.
1 1/2 cmb gula kastor
30 gm mentega, dicairkan
1 cmb mayonnaise
2 cmb susu tepung
1/2 cawan air
1/2 cmt essen vanilla
sedikit garam.

Cara-caranya.

Sediakan semua bahan kering dan gaul rata. ketepikan.

Putih telur tu pukul hingga menjadi kental, ketepikan. Sediakan bahan basah. air, kuning telur dan mayonnaise, gaul rata. Masukkan sedikit demi sedikit bahan kering. Masukkan mentega dan akhir sekali selang selikan putih telur itu dan cara kaup balik. Sedikit demi sedikit. Rehatkan sebentar.

Panaskan kuali dan sapu sedikit minyak. Letakan dlm satu senduk. Tunggu sehingga permukaan adunan tadi berbuih dan agak kering. Terbalikkan sebentar. Kemuadian bolehlah diangkat dan dihidangkan.

Saya hidangkan dgn apple yg di masak dgn gula, kayu manis dan sedikit tepung jagung. Juga saya tambahkan dlm 1 cmb cuka apple.

Semoga hari anda akan lebih ceria dan positif. Mulakan hari anda dengan kebaikan.




No comments:

Post a Comment